Zo verander je de sluimertijd van je iPhone


Als je de sluimertijd van je iPhone probeert te veranderen van de standaard negen minuten – dat klopt, het is altijd negen minuten vanaf het moment dat je op snooze drukt tot het alarm weer afgaat – maar je weet niet hoe je dat moet doen, dan is daar een heel goede reden voor. Je kunt het niet.

Apple heeft in al zijn iOS-versies altijd vastgehouden aan de traditionele sluimertijd van negen minuten. Dat is niet handig als je ‘s ochtends langer wakker wilt worden, maar maak je geen zorgen: We hebben drie slimme omwegen bedacht waarmee je meer tijd kunt winnen als je gevreesde alarm afgaat.

Maar wacht: Waarom is de sluimertijd van de iPhone negen minuten?

We hebben al eerder onderzocht waarom de standaard snoozetijd overal ter wereld negen minuten is. TL;DR: De belangrijkste theorie achter het instellen van de snoozetijd op negen minuten is van technische aard. De snooze-functie moest worden ingepast in de bestaande versnelling van een kleine wekker, en de tijdsduur zo hoog mogelijk houden en toch in enkele cijfers blijven, zou technisch gezien een logischer oplossing zijn geweest.

De tweede reden, die misschien meer te maken heeft met de ervaring van de gebruiker, is dat negen minuten een bevredigende tijd is voor een korte rustpauze. Als je de 10 minuten overschrijdt, kan je lichaam in een diepe slaap vallen, waardoor het onaangenamer wordt om weer wakker te worden.

In een volledig programmeerbaar digitaal tijdperk is het feit dat snooze is ingesteld op een standaard (en in het geval van de iPhone een onveranderlijke standaard) negen minuten, wat wordt omschreven als een “nostalgische kunstmatige norm”.

Met andere woorden, het is ofwel een eerbetoon aan hoe dingen traditioneel werden gedaan, ofwel een if-it-ain’t-broke-than-don’t-try-to-fix-it type scenario. Als die redenering niet goed genoeg voor je is en je toch langer dan negen minuten respijt wilt, lees dan verder voor onze drie oplossingen.

Oplossing 1: Stel meerdere iPhone alarmen in

De eenvoudigste manier om jezelf een langere sluimertijd te geven is door meerdere iPhone alarmen in te stellen. In ons scenario moeten we om 7 uur opstaan, maar willen we dat er om 6.45 uur een waarschuwingsalarm afgaat, zodat we de kans krijgen om bij te komen voordat we echt fysiek moeten opstaan.

Stel je eerste iPhone-alarm in op 6:45 uur en zorg ervoor dat de sluimerfunctie is uitgeschakeld.

How to change your iPhone's snooze time

Foto: screengrab: amy-mae turner

Stel een tweede alarm in op 7 uur. Nogmaals, zorg ervoor dat snooze niet geactiveerd is.

How to change your iPhone's snooze time

Foto: Screengrab: Amy-mae turner

Dit betekent dat je twee wekkers krijgt, één om 6.45 uur om je te waarschuwen dat het bijna tijd is om op te staan, en één om 7 uur om aan te geven dat je je benen uit bed moet schudden.

Oplossing 2: Gebruik een lang lied als je alarmtoon

Dit zal niet voor iedereen werken, en is zeker niet geschikt voor mensen die gemakkelijk in een diepe slaap vallen nadat hun wekker is afgegaan, maar als je het type bent dat in slaap valt wanneer je eerste wekker afgaat, kunt je je wektoon veranderen in een lang nummer. Op die manier weet je dat het tijd is om op te staan als de muziek stopt. Hier zijn 10 nummers uit verschillende genres die allemaal langer dan negen minuten duren.

  • The Stone Roses, “Fool’s Gold” (9:53)

  • Lynyrd Skynyrd, “Free Bird” (10:07)

  • The Doors, “The End” (11:43)

  • Orbital, “Chime” (12:46)

  • Flowered Up, “Weekender” (12:53)

  • Pink Floyd, “Shine On You Crazy Diamond” (13:22)

  • Gillian Welch, “I Dream a Highway” (14:14)

  • Jimi Hendrix, “Voodoo Chile” (15:00)

  • The Velvet Underground, “Sister Ray” (17:28)

Zodra je het nummer van je keuze hebt gekocht en op de gebruikelijke manier naar je iPhone hebt gedownload, hoef je alleen nog maar je alarm in te stellen om dat nummer af te spelen. Om dit te doen, ga je naar je Klok-app en tik je op bewerken, tik je vervolgens op het alarm dat je wilt veranderen van een toon naar muziek.

Halverwege het scherm zie je de optie om het “Geluid” van het alarm te wijzigen. Tik hierop. Tik in het volgende scherm op de optie “Kies een nummer”.

How to change your iPhone's snooze time

Foto: Screengrab: amy-mae turner

Je iPhone zal nu al de muziekopties weergeven. Tik er gewoon doorheen om het nummer te vinden en te selecteren waarmee je wakker wilt worden. Zorg ervoor dat de sluimerstand op uit staat voor deze optie.

Oplossing 3: Gebruik een gratis iPhone wekker app die aanpasbaar is

Je laatste optie is om de klok-app van je iPhone te omzeilen en een gratis alarmklok-app van derden te downloaden, waarvan er heel veel zijn om uit te kiezen.

Wij hebben gekozen voor de gratis, advertentie-ondersteunde, beknopte genaamd Alarm Clock app. De gebruikersinterface lijkt erg op de Klok-app van je iPhone.

Zodra je de app hebt gedownload en bezig bent met het instellen van je alarm, zoek je naar de optie “Geavanceerd” onder aan je scherm. Tik hierop. In het volgende scherm, tikt u op “Snooze Interval.”

How to change your iPhone's snooze time

Foto: screengrab: amy-mae turner

Tik hierop en kies hoeveel minuten je wilt dat je iPhone sluimert. Droom lekker!

LEES OOK: Met deze geweldige sneltoetsen kun je razendsnel typen op je iPhone

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *