Zo kun je, tijdens je slaap, je ademhalingsfrequentie monitoren met Apple Watch


Vorig jaar, met de introductie van watchOS 7, voegde Apple de mogelijkheid toe om je slaapgegevens bij te houden met behulp van de Apple Watch. Nu, met watchOS 8, kun je ook je ademhalingsfrequentie gedurende de nacht bijhouden, wat zou kunnen helpen om vroegtijdige tekenen van medische aandoeningen zoals slaapapneu en chronische longaandoeningen te detecteren, onder andere.

Met behulp van de ingebouwde versnellingsmeter kan de Apple Watch bijhouden hoeveel keer je per minuut ademhaalt terwijl je slaapt. De resultaten worden vervolgens vastgelegd in de Gezondheid-app, die je ook een dieper inzicht geeft in de gegevens op dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis.

Zo kun je met de Apple Watch je ademhaling in de gaten houden terwijl je slaapt.

LEES OOK: AirPods kunnen ademhalingsfrequentie meten door er simpelweg naar te luisteren, blijkt uit onderzoek

Laten we eerst controleren of je Apple Watch goed werkt

Is it time to get a new Apple Watch?

Voordat je te enthousiast wordt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je Apple Watch overweg kan met watchOS 8, dat op 20 sept. 2021 werd gelanceerd. Hier is een lijst met modellen die mooi spelen met het nieuwe besturingssysteem:

  • Apple Watch Series 3
  • Apple Watch Series 4
  • Apple Watch Series 5
  • Apple Watch SE
  • Apple Watch Series 6

Slaapstand instellen en ‘s nachts aanzetten

Om de slaapstand in te schakelen, heb je twee opties:

1) Handmatig aanzetten elke nacht

Veeg omhoog naar het Control Center op je Apple Watch, tik op het pictogram Niet storen en tik vervolgens op het tabblad ‘Slapen’.

Je kunt dit ook op je iPhone doen, die je Apple Watch dan automatisch ook in de slaapstand zet. Veeg hiervoor naar beneden naar het Control Center, tik op het tabblad Focus en tik vervolgens op het pictogram Slaapstand.

2) Instellen om automatisch aan te gaan

Als je het type bent dat vergeet om de slaapstand in te schakelen voordat je naar bed gaat, kan deze ook zo worden ingesteld dat deze automatisch wordt ingeschakeld. Tik op je Apple Watch op de Slaap-app, kies je Wektijd en Bedtijd en stel vervolgens de specifieke dagen in waarop je de slaapstand wilt laten inschakelen.

De slaapstand kan ook op een iPhone worden ingesteld.

LEES OOK: Update nu je iPhone om een groot beveiligingslek te voorkomen

You can also set your Bedtime and Wake Up time through your iPhone.

Ga naar de Gezondheid app > Bladeren > Slaap en scroll naar beneden naar “jouw schema”. Tik op het tabblad “Volledig schema & opties” en vervolgens op “Bewerken” om jouw bedtijd en wektijd in te stellen.

Open de Gezondheid app in de ochtend

Wanneer je wakker wordt, kun je jouw ademhalingsfrequentie controleren via de Gezondheid-app. Open de app en scroll naar beneden tot je het gedeelte Ademhalingsfrequentie ziet, en tik er vervolgens op. Je kunt er ook toegang toe krijgen via de app door op het tabblad Bladeren te tikken, gevolgd door het tabblad Ademhalingsfrequentie.

Controleer je statistieken

All of your data lives in the Health app.

Bovenaan in de sectie Ademhalingsfrequentie staat een grafiek die jouw ademhalingsfrequentie per minuut weergeeft op basis van het uur, de dag, de week, de maand en het jaar. Aanvullende gegevens en informatie over het onderwerp verschijnen als je naar beneden scrollt.

Om jouw ademhalingen per minuut tijdens de slaap te zien, tik je op “Toon meer ademhalingsfrequentiegegevens”. Onderaan staat een speciaal slaapgedeelte dat jouw specifieke aantal ademhalingen per minuut weergeeft.

Als je de Apple Watch in bed blijft dragen en je ademhaling in de gaten houdt, kan de Gezondheid-app na verloop van tijd meer diepgaande en nuttige trends vaststellen.

LEES OOK: 10 rustgevende apps die je helpen beter te slapen

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *