Eenzaamheid en andere gevolgen van social media


Volgens de Universiteit van Kenia is meer dan 60% van de jeugd actief op sociale media. Sommigen van ons brengen dagelijks 4 of meer uren online door. Iets waar we zo veel tijd aan besteden moet toch invloed op ons hebben? En dat heeft het ook. Social media kan goede gevolgen hebben zoals het laten groeien van je bedrijf of het opdoen van inspiratie maar voor grote groepen jongeren zorgt het ook voor eenzaamheid en onzekerheden.

We leven in de meest verbonden tijd in de menselijke geschiedenis en toch voelt een groot aantal van ons zich geïsoleerd en alleen. Hoe komt dat? en wat zijn de andere gevolgen dat sociale media met zich mee brengt?

Sociale media-eenzaamheid

We zijn allemaal wel eens in een openbare ruimte geweest, wachtend op de komst van een goeie vriend, op reis met de trein of gewoon alleen zittend in het park. Vervolgens hebben we een app geopend om “ongemakkelijk” oogcontact met de mensen om ons heen te vermijden. Het is gebruikelijk voor mensen om sociale media apps te openen om zich tijdelijk verbonden te voelen met anderen. Maar als ze de stekker eruit trekken, verdwijnt het gevoel van verbondenheid weer.

Het lijkt erop dat jongvolwassenen die twee uur per dag sociale-mediaplatforms intensief gebruiken, twee keer zoveel kans hebben op sociale angststoornissen, zo blijkt uit een onderzoek uit 2017. En het zijn niet alleen jongvolwassenen die te maken hebben met sociale media-eenzaamheid. Het kunnen ook volwassenen zijn die vasthouden aan hun routines en het gevoel hebben niet in staat te zijn nieuwe manieren te ontdekken om offline vriendschappen te vinden en te onderhouden.

LEES OOK: De beste boeken voor als je hoofd op ontploffen staat

Veroorzakers van stress

Er zijn drie dingen die erg veel stress met zich mee brengen, voornamelijk onder jongeren, die worden veroorzaakt door het intensief gebruiken van sociale media. Dit zijn:

  • Onzekerheid– Je hele iInstagram feed staat vol met perfecte lichamen, gezellige groepsfoto’s en nog veel meer andere leuke dingen. We kijken uren lang naar dit alles dat we vergeten dat dit mensen hun highlights zijn en dat hun leven niet perfect is. We vergelijken in feite onze saaie leven en persoonlijke worstelingen met andermans beste momenten.

  • Minderwaardig– We willen allemaal veel likes, comments en shares bereiken, want zo weet je dat je foto of tweet goed was, toch? Als je er uren over doet om een foto te maken en het zelfvertrouwen opbouwt om hem te posten en hij krijgt niet genoeg reacties of likes, dan voelen we ons niet zo goed als anderen. Het is zo ver gekomen dat de meeste social media gebruikers minstens één keer een foto hebben weggehaald omdat hij niet goed genoeg was.

  • FOMO– Ook wel als de angst om iets te missen. Deze uitdrukking is zo bekend onder tieners dat het normaal is geworden, we maken er zelfs grapjes over. Wat we ons niet realiseren, is dat wanneer we geen toegang hebben tot sociale media, deze vorm snel omslaat in sociale angst die ontwenningsverschijnselen kan veroorzaken. Dit komt wel eens samen met het fantasie-trillingssyndroom, je voelt je telefoon dan trillen ook al doet hij dit helemaal niet.

LEES OOK: Meditatie-app Petit Bambou: ‘3 op de 4 Nederlanders ervaren stress en slaapproblemen’

 

Apps die helpen sociale media gebruik te verminderen

Hoewel je op sommige telefoons schermtijd kunt instellen, zijn er een aantal handige apps ontwikkeld die je inzicht geven in je telefoon en sociale media gebruik.

  1. Space; Wanneer je deze app download krijg je een vragenlijst over je telefoongebruik, doormiddel van deze vragen kunnen ze doelen stellen voor je. Het geeft je naast statistieken ook een veel inzichtelijker beeld over je schermtijd. De iOS versie vind je hier en de Android-versie hier.

  2. Moment; Moment is enorm gefocust op social media gebruikt. Het werkt iets ander dan een echte schermtijd-blokker, het maakt je namelijk veel bewuster van je gedrag. Zo krijg je bijvoorbeeld dagelijkse oefeningen van je persoonlijke coach. Hier kun je de app downloaden.

  3. Freedom; Dit programma kun je zowel op je iPhone als op je iMac gebruiken, maar ook in Windows, Chome en dergelijke. Je kunt specifieke tijdsblokken inschakelen op verschillende apps en websites. Deze blokken kun je afwisselend aan en uitzetten.

  4. Forest; Je plant zogenaamd een boom in deze app en die blijft groeien als je je houdt aan de ingestelde tijdslimieten. Ga je erover heen? Dan verliest de boom weer zijn takjes en hij kan zelfs doodgaan. Slimme manier van gamification.

Lees ook: Zo verwijder je veilig je Instagram-account en behoud je alle foto’s

Wat nog meer kan helpen is bijvoorbeeld je notificaties uitzetten, het verwijderen van apps die je niet of amper gebruikt en je telefoon niet naast je neer leggen als je iets aan het doen bent.

Probeer het eens uit, het geeft je veel rust!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *