Dit is waarom je meer aandacht aan je mental health moet besteden


Onze mentale gezondheid heeft het de afgelopen tijd niet makkelijk gehad- en dan helpt het zeker niet mee als we keer op keer in een lockdown terecht komen, versoepelingen krijgen die tegen vallen en alle gezondheidsrisico’s die dat met zich meebrengt.

De laatste tijd zijn we steeds meer bezig met meer aandacht geven aan onze mental health, want je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je fysieke gezondheid.

Ruim 4 op de 10 mensen hebben ooit te maken gehad met één of meerdere psychische aandoeningen, zoals: stemmingsstoornissen, angststoornissen en middelenstoornissen. Deze klachten nemen alleen maar toe, zo heeft 1 op de 5 mensen ooit in hun leven te maken gehad met een dergelijke stoornis.

LEES OOK: Facebook geeft min of meer toe: Instagram is schadelijk voor de mental health van tieners

In het afgelopen jaar had ongeveer een vijfde van de mensen één of meerdere psychische aandoeningen. Angststoornissen en depressie komen het vaakst voor.

Waarom is je mental health belangrijk

Het leven vraagt veel van ons, we willen een succesvolle carrière, een bruisend sociaal leven, de perfecte relatie, kortom het perfecte plaatje – voor ons zelf, maar ook om te laten zien aan de buitenwereld. Niemand kan hieraan voldoen – en dat is niet vreemd.

Doordat we te veel hooi op ons vork nemen, ligt een burn-out of andere psychische klachten om de hoek. Mentale klachten kunnen op den duur ook fysieke klachten geven, zo blijkt uit onderzoeken dat bij mensen met sterke depressies of angststoornissen de levensverwachting met 94% naar beneden gaat. Dit komt vooral door ernstige hartproblemen die de stress veroorzaakt.

Mentale klachten zijn overal. Op het werk, tijdens je studie – je ziet ze niet maar ze zijn er zeker wel. Als je geen aandacht besteed aan je mentale gezondheid is een burn-out geen verrassing.

Starting a business is a marathon: 5 expert tips to avoid burnout
Door te veel hooi op ons vork te nemen, is een burn-out sneller om de hoek dan dat we denken.

Een angststoornis kan jouw leven zwaar beïnvloeden, zo kan het ervoor zorgen dat je bepaalde situaties gaat vermijden, of zelfs besluit te stoppen met je studie.

Met een gebroken been ga je naar de dokter, waarom niet met mentale klachten?

Op de werkvloer

Uit recente onderzoeken van werving- en selectiebureau PageGroup blijkt dat ongeveer 60% van de bedrijven in Nederland geen waterdicht programma hebben om hun medewerkers met mentale problemen te helpen. Zo blijkt ook dat maar 47% van de bedrijven communiceert over mentale gezondheid met hun werknemers.

Op de werkvloer heerst nog altijd een taboe rond het onderwerp: mentale gezondheid, zo praat slechts een derde van de werknemers over hun mentale gezondheid met collega’s. 82% van hetzelfde onderzoek geeft aan hun zorgen bij familieleden te kunnen uiten – en 75% bespreekt hun mentale gezondheid met vrienden. Dit laat zien dat er te weinig over dit onderwerp wordt gesproken in het bedrijfsleven.

Bedrijven moeten zorgen voor een cultuur waarin medewerkers zich meer op hun gemak voelen en over hun problemen durven te praten.

LEES OOK: Eenzaamheid en andere gevolgen van social media

Mentale gezondheid onder jongeren

Psychische problemen onder jongeren nemen toe. Een op de 4 mensen tussen de 15 en 25 jaar heeft in de eerste helft van 2021 aangegeven psychisch ongezond te zijn. Dat is een forse stijging van 10% ten opzichte van 2020.

De klachten gaan vaak gepaard met stress, depressieve gevoelens, paniekaanvallen, slaapproblemen, burn-out en mindere (school)prestaties. Jongeren ervaren meer prestatiedruk dan voorheen, ze groeien op met stress in een prestatiesamenleving. Ouders en social media spelen hier een grote rol in.

Millennials experience depression at work more than any other generation, study finds
Jongeren krijgen steeds vaker een depressie als gevolg van prestatiedruk.

Ruim 70% van de studerende jongeren geeft aan vaak tot zeer vaak de druk te voelen om te presteren. Een lening voor je studie, een bindend studieadvies, je studie zo snel mogelijk willen afronden, de juiste vervolgopleiding kiezen, zelfs het volgen van 2 opleidingen tegelijk – dit zijn allemaal onderdelen waar jongeren mee te maken hebben.

Ze ervaren tijdens hun studie de druk om iets te bewijzen, voornamelijk naar hun ouders. Wat al een grote last voor de jongeren weg zal nemen, is als ouders stoppen hun kinderen op een voetstuk te plaatsen.

Social media draagt ook bij aan het verslechteren van de mentale gezondheid onder jongeren. Ook kan social media zorgen voor prestatiedruk. Social media geeft ons een verkeerd beeld van hoe alles moet zijn: er wordt een wereld geschetst waarin iedereen het naar zijn zin heeft, alles is perfect en niemand heeft ergens last van. Dit leidt tot een verkeerd ideaalbeeld, vooral onder jongeren – zij krijgen hierdoor het gevoel om een nog interessanter leven te moeten leiden.

Meet the chatbot that simulates a teen experiencing a mental health crisis
Social media is één van de redenen voor een slechtere mentale gezondheid onder jongeren.

Corona en mental health

Een wereldwijde pandemie is niet ten goede geweest voor onze mentale gezondheid. Waar eerst iedereen dacht dat het werken op afstand eenzaamheid of onrust zou geven, werd uit het onderzoek door PageGroup duidelijk dat dat iets anders ligt.

50% van werkend Nederland geeft aan minder waardering te krijgen voor hun werk – en 40% had het gevoel dat hun leidinggevende hun mentale gezondheid verwaarloosde.

Tijdens de coronatijd heeft de helft van de jongeren in Nederland last van Psychische problemen. Volgens Hoogleraar Eveline Crone, zijn de cijfers alarmerend. Uit het onderzoek blijkt dat in de groep jongeren, eerst 10 tot 15% last had van psychische klachten, maar sinds de coronapandemie op zit deze groep op 50%.

Jongeren hebben de behoefte om risico’s op te zoeken, zich te ontwikkelen en diepere vriendschappen aan te gaan. Tijdens de pandemie werden deze behoeftes compleet onderdrukt, dit veroorzaakte spanning en depressie.

LEES OOK: Het studentenleven kan heel stressvol zijn. Dit zijn de 7 tips om stress te verminderen

Het is oké om een keer nee te zeggen

De coronapandemie heeft ons ook geleerd coping-strategieën te ontwikkelen. Uit het PageGroup onderzoek blijkt dat veel mensen hun eigen coping-strategieën hebben aangeleerd, zo heeft voor 65% ervoor gezorgd dat lichaamsbeweging hen beter laat voelen, 58% is gezonder gaan eten en 50% is beter contact gaan onderhouden met vrienden en dierbaren. Deze drie coping-strategieën waren het populairst – en tonen aan dat er een uitweg is als je kampt met mentale problemen.

Afgezien van meer bewegen, gezonder eten en beter contact met dierbaren onderhouden, is dit niet de volledige oplossing tegen psychische klachten. We moeten ons zelf niet zoveel opleggen. We moeten vaker nee zeggen en niet te veel willen. Doe waar jij je happy van gaat voelen, het kan best zijn dat je dat niet weet, ga op zoek naar een nieuwe hobby – en ontdek wat je leuk vindt en waar je je ei in kwijt kan. Oh, het is oké als iets niet gaat zoals we gepland hadden.

Soms heeft je mentale gezondheid een extra boost nodig en is het verstandig om een professional je te laten helpen. Maar je kunt zelf ook al wat stapjes zetten voor een positieve mentale boost.

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *