De beste eiwitpoeders voor mannen

Eiwitpoeders zijn al lang een handige en vaak smakelijke manier voor mensen om hun eiwitinname te verhogen.

Uit onderzoek blijkt dat de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor eiwit onvoldoende is om spierontwikkeling en vetverlies te optimaliseren.

Niet alle eiwitpoeders ondersteunen deze doelen echter in gelijke mate.

Hier zijn de besHier zijn de beste eiwitpoeders voor mannen.

1. Wei-eiwit

Wei-eiwit is een van de meest populaire eiwitproducten op de markt.

Het is een eiwit op basis van melk dat snel wordt verteerd en gemakkelijk door je lichaam wordt opgenomen, waardoor het de perfecte keuze is voor je trainingen.

Wei-eiwit wordt beschouwd als een compleet eiwit, omdat het alle negen essentiële aminozuren bevat die nodig zijn voor een optimale gezondheid.

Het is bijzonder hoog in het aminozuur leucine, dat de lichaamsprocessen activeert die betrokken zijn bij het opbouwen van spieren.

Vanwege het hoge leucinegehalte en de snelle vertering verhoogt wei-eiwit de spiereiwitsynthese, het proces waardoor spieren groeien, meer dan andere soorten eiwitten, met name caseïne en soja.

Verschillende meta-analyses tonen aan dat whey-eiwitsupplementen de spieromvang en -kracht aanzienlijk vergroten in combinatie met weerstandstraining.

Wei-eiwit bevordert ook een vol gevoel, wat u kan helpen vet te verliezen door gedurende de dag minder te eten.

Wei-eiwit wordt snel verteerd en wordt gemakkelijk door je lichaam opgenomen, waardoor het een ideale eiwitbron is voor je trainingen. Het helpt je ook om vet te verliezen door een gevoel van volheid te bevorderen en het verlies van magere spiermassa te verminderen tijdens het volgen van een dieet.

2. Caseïne-eiwit

Net als whey is caseïne een eiwit op basis van melk dat alle essentiële aminozuren bevat die je lichaam nodig heeft. Je lichaam verteert caseïne-eiwit echter veel langzamer dan snel verteerbaar wei-eiwit.

Dit komt omdat caseïne in de maag stremt zodra het wordt blootgesteld aan maagzuur. Deze wrongel breekt niet gemakkelijk en het duurt veel langer voor je lichaam om ze te verteren en op te nemen.

Maar omdat je lichaam caseïne-eiwit langzamer opneemt, voorziet het je spieren gedurende een langere periode van een constante toevoer van aminozuren, meestal tussen de vijf en zeven uur.

Caseïne is een compleet eiwit dat uit melk komt. Caseïne heeft veel meer tijd nodig voor je lichaam om te verteren en te absorberen dan whey. Dit maakt caseïne gunstig voor het ondersteunen van spiergroei tijdens perioden van vasten.

3. Mix van whey en caseïne

Whey Protein en Caseïne Blends combineren de snelle en langzame verterende eigenschappen van whey en caseïne-eiwitpoeder.

Met een mix van whey en caseïne krijg je het beste van twee werelden: een toename van de spiereiwitsynthese van snel opneembare wei en een langdurige afname van spierafbraak door langzaam opneembare caseïne.

De onderzoekers namen twee uur voor en enkele uren na consumptie spiermonsters van de mannen en vonden geen verschil tussen de twee groepen in spiereiwitsynthese, wat suggereert dat het mengsel net zo effectief is als wei-eiwit in rust.

Het is echter niet duidelijk of eiwitmengsels even effectief zijn als wei-eiwit bij het verhogen van de spiereiwitsynthese rond inspanning.

In een onderzoek van 10 weken kregen 68 mannen een mix van whey en caseïne-eiwit of een gelijke hoeveelheid caseïne-eiwit terwijl ze een weerstandstraining van het onderlichaam ondergingen.

4. Soja-eiwit

Soja-eiwit is een van de meest voorkomende plantaardige eiwitpoeders op de markt.

Hoewel het een compleet eiwit is, bevat het weinig essentiële aminozuren die nodig zijn voor het opbouwen van spieren.

Verschillende onderzoeken bij mannen hebben de effecten van soja-eiwit vergeleken met wei of caseïne bij het verhogen van de spiereiwitsynthese.

Hoewel whey en caseïne superieur zijn, kan soja de synthese van spiereiwitten nog steeds stimuleren, waardoor het een goed plantaardig alternatief is voor mannen met een veganistisch of zuivelvrij dieet.

5. Erwteneiwit

Net als melkeiwitten bevat erwteneiwit alle essentiële aminozuren, waardoor het een compleet eiwit is.

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *